I'm weak right now, so weak right now. I need proof before I open this heart.

Ok. Playlisten här nedan till trots sitter jag och repeatlyssnar på Hello Saferides The Quiz.

Men så tänkte jag på en sak.

Det där med konkurrens. Varför är folk så satans rädda för det?

"Jag hoppas att klubben anställer en jättedålig målvakt så får jag stå hela tiden."

Känner jag en som sagt. Och menat det.

"Jag vill inte gå till en klubb som har en annan spelare på min position för jag vill inte dela speltiden med någon."

Är det ytterligare en som sagt.

Vad är det med konkurrens som är så farligt?
Kan man inte sätta sig över den där egoistiska akuthjälpen och se att konkurrens istället främjar den egna utvecklingen? Varför kan man inte se möjligheterna med det?

Som exempel kan jag till exempel nämna Beppo. Utkovic alltså. I landslaget, senast i OS, hade vi ett fantastiskt bra samarbete där vi verkligen hjälpte varandra. Vi kom båda två hela tiden med synpunkter på vad den andra just gjort. Bra eller dåligt spelade ingen roll. Och jag utvecklades både av att höra hennes ord om mitt spel och av att se henne på banan.

Samma sak har det varit här i Horsens.

Att spela sextio minuter per match betyder inte automatiskt att man utvecklas som handbollsspelare nämligen. Det gör däremot analyser och tips och att få härma andras bra saker.

Så slutsatsen är alltså. Se mycket handboll på tv och gör som dom du gillar. Och sen kan du prata med personen som spelar på din position om det.

Och framför allt: Var inte rädd för konkurrens!

Kommentarer

Amondine sa…
Intressanta tankar... Började skriva, och det blev mer o mer, typ långt som ett blogginlägg. Så jag gav upp. Kort sagt ämnet konkurrens berör. En spelare med bra självförtroende (typ du) uppskattar och lär nog mer av konkurrensen än någon utan självförtroende...

Jag har alltid haft tuff konkurrens vilket tvingat mig att kämpa ännu hårdare vilket lett till utveckling...

Har du alltid upplevt din konkurrens som bra eller är det något du lärt dig med åren?
Annika sa…
Amon: Skicka texten till mig så får du ett gästblogginlägg här!

Ja, det hjälper nog att ha ett bra självförtroende när det kommer till konkurrens, men man får också bra självförtroende av att testa nya saker och att lyckas med dom.
Tror absolut inte att jag älskade konkurrens när jag var liten, men sedan många år tillbaka gör jag det.
Emma sa…
Jag tror att det handlar om trygghet. Att veta att man har sin plats och att ingen kan ta den ifrån dig. Egentligen kanske det är så att man är rädd för förändringar.

När jag var mindre var jag rädd för detta men nu skulle jag göra vad som helst för att få en äldre och erfaren spelare till mitt lag. Jag vill ju faktiskt utvecklas.

Riktigt bra skrivet!

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?