Godnatt då

Vad som står allra högst upp på listan över det typiska danska?

Rågbrödet.

Jag lovar. Dom äter det till lunch, nästan alltid, och dom äter det till middag ibland. Vi får det i bussen på väg hem från match och dom packar det i sin matsäck.

Jag gillar det visserligen, men ibland går det till överdrift. Danskar jag känner skriver i sin statusrad på facebook och berättar att deras lilla bebis just ätit sin första smakbit av rågbröd. Och dom skriver att semestern var bra, men att dom saknade rågbrödet.


Lunchen på träningslägret vi just haft: rågbröd. Och här med leverpastej, remouladsås, tomat och rostad lök.

Och vad har vi i Sverige? Köttbullar? Nyponsoppa? Knäckebröd?

Kommentarer

Jenny sa…
Som nyflyttad till Tyskland längtar jag mest efter arla yoghurt med vaniljsmak, kavli räkost och "rent" kött. Men om det är typiskt svensk vet jag inte.

Svårast i ett nytt land måste ändå vara att lära känna folk. Hur gör man det? =)
Annika sa…
Jenny: Räkost på tub köper jag också med mig från Sverige. Dom jobbar inte speciellt mycket med tuber här över huvud taget.
Ja, att lära känna folk är helt klart det svåraste! Hur gör du?
Jenny sa…
Jag har precis kommit hit och har haft fullt upp med att komma in i jobbet och lära känna miljön. På lediga stunder har jag antingen sovit, pratat med vänner där hemma på skype eller promenerat i området. Vad jag vet är att det inte är bra sätt att lära känna folk. Hur jag ska jobba mig vidare vet jag inte, några tips?

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?