Jag berättar och ni uppskattar, ik?

Jag har ju flyttat. Det vet ni.
Och som vanligt när jag flyttar så rensar jag. Jag var inte riktigt i stånd till det när jag packade ihop mina grejor för snart två månader sedan, men nu när sommaren passerat och handbollen blivit vardag, kan jag igen.

Så jag rensar bland CD-skivorna Jag äger faktiskt inte ens en CD-spelare längre, utan har all musik på datorn och iPoden. Men några måste jag liksom bara spara.

Välkommen till The World of Flashback (feat. Vad jag gjorde då):

Album:
1. Midi Maxi Efti - Midi Maxi Efti
Min första CD, ever. En julklapp, ihop med den nya stereon. Jag gick i sjuan. Jag ville lite granna se ut som dom.

2. Dia Psalma - Gryningstid
Introducerades i fjortonårsåldern, ihop med så mycket annat. Dia Psalma gör mig fortfarande glad. Fortfarande till en obstinat tonåring. Fortfarande till fjorton.

3. Metallica - Metallica
Mmm... Metallica!

4. Freestyle - 10
Drog iväg på rasten i sjuan och köpte den ihop med Heidi. Hon skyddade mig, jag tyckte hon var snäll.

5. Dido - No Angel
Efter att ha hört Eminem - Stan (featuring Dido) blev jag såld och har lyssnat på henne sedan dess. Min favoritmusik att somna till.

6. Anouk - Together alone
Första låten på skivan, Nobody's wife, spelades på repeat, repeat, repeat. Jag ville vara henne.

7. Mr Big - Lean into it
Spåret To be with you kan man inte längre lyssna på. Det är utslitet.

8. Lenny Kravitz - Are you gonna go my way
Plancherna på Lenny ägde min vägg! Och om jag kunde med hade han fortfarande suttit där. Han är den snyggaste mannen i hela världen och hans musik får min kropp att vilja leva.

9. Pet Shop Boys - Actually
Jag älskade Pet Shop Boys. Jag minns gymnasiet och jag minns ett stamcafé. Och sen minns jag en fest där den skivan spelades non stop och där bara gurka fanns att döva smaken av Tequila. Jag gillade inte gurka efter det. Inte Pet Shop Boys heller. Fast sen gick det över. Och caféet bytte ägare.

10. Guns n' Roses - Use your illusion II
Min dåvarande kille ville inte ha den. Han gillade bättre någon av mina andra skivor. Så vi bytte. Musiksmaken var inte det enda vi inte hade gemensamt.

11. Nirvana - Nevermind
Jag hade biljetter till Nirvana i Göteborg, fast då var det antingen nån som blev sjuk eller så var det då han dog. Jag såg dom i alla fall aldrig, men under en period i mitt liv ville jag inget hellre än att vara riktigt grunge.

12. Addis Black Widdow - The battle of Adwa
Bara för att den är cool och för att inte så många har den.

13. Michael Jackson - Dangerous
Mmm... Michaels musik!

14. Tracy Chapman - Talking 'bout a revolution
Alla låtarna på skivan är bäst. Jag kan dom alla utantill. Fast innan jag köpte CD:n trodde jag rätt länge att hon var en kille. Det lät ju så.

15. Alanis Morissette - Jagged little pill
Tur min kille gjorde slut med mig den sommaren. Skivan var perfekt för arghet.

Och så singlarna:
1. Cecilia wennersten - Det vackraste
När jag var på språkresa på Malta lärde jag mig den sången, fast i mina därvarande vänners egna version. När jag kom hem köpte jag skivan och blev förvånad. Låten hade inte rätt mycket gemensamt med språkreseversionen.

2. R.E.M. - Bang and blame (med andraspåret Losing my religion, vilket ju var hela anledningen till att köpa singeln)
Alltså, vem gillar inte Losing my religion?

3. Spin Doctors - Two princes
Klassresa i åttan, på segelfartyg längs västkusten. Fint värre.

4. Aerosmith - Amazing
Jag minns fortfarande lukterna från discona, tankarna i mitt huvud och hur han den snygga såg ut.

5. Therapy - Die laughing
Lite lagom aggro så där. Passade mig bra just då. Och när man öppnade fodralet var det ett inbyggt och elakt skratt. Fast nu är batterierna slut.

6. Faith no more - I started a joke
På min stereo kunde man spela in från CD till kasettband. På den tiden kändes det emellanåt som en bra idé. Blandband, ni vet. (Eller det kanke ni inte vet eftersom ni kanske är väldigt unga och inte fattar nåt alls, precis som två av dom jag åkte i samma bil som till Polen nyss. Dom såg ut som frågetecken när jag och ungerskan rockade loss till gamla dängor i framsätet och så sa dom: "Den här har vi aldrig hört!") Och när man spelade in från kasettband till kasettband så kunde man köra på snabbknappen. Då lät den här sången så otroligt kul att jag och Carro spelade in den flera gånger i rad bara därför.

Herre gud. Nu vet ni.
Vilka skivor glömmer ni aldrig?

Kommentarer

Marcus sa…
åh, vilket underbart inlägg! mer sådant!
Caroline sa…
Ja Faith no more var julklapp till dig va och jag skrattar lite fortfarande när det bräker fram meee-eee--eee.

Min första skiva, som man fick med stereon var Army of Lovers! Jag måste nog lyssna lite sen. Men jag har tyvärr inte kvar skivan. Jag har sålt många skivor och kanske nu lite ångrat mig.

Min senaste skiva kom i går och heter Frida Hyvönen. Lyssna in Dirty Dancing.
Bettan sa…
Ja jösses vilka minnen:
Min allra första glömmer jag inte, och inte tvåan och trean heller:

9 år: Wigwam bam med Sweet, The Osmond Brothers och något år senare Jackson five förståss. Precis som alla andra småtöser ääälskade jag Donny och Michael. Jag är ju dessutom född samma år som Michael och ett år yngre än Donny, vilket jag och kompisarna tyckte var väldigt häftigt.. ;)

15 år: Nu var det Deep Purple med Smoked on the Water, Slade och Status Que som gällde. Och Björn Skifs med Hooked on a feeling - tänkte gifta mig med honom men så blev det ju inte. ;)

Därefter blev det några år med dansband, uppvuxen på landet vettu..
Men sedan: Elvis och Bruce Springstein för hela slanten, med David Bowie och Rod Stewart som reserver!
Konstigt nog har jag aldrig riktigt tröttnat på någoan av alla dessa, de sitter djupt rotade i hjärtat. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?