Ni byggde min grund

Idag var jag i skolan igen. Sista gången innan EM.

Jag gillar verkligen dom här barnen, det gör jag. Idag hade jag dessutom tre utvecklingssamtal. Fast varför löjla sig, det heter väl kvartsamtal, precis som förr. Eller är det som med LP-skivor nu för tiden, hopplöst ute?

Dom undrade lite och jag svarade enligt mallens förslag. Personlig utveckling, fysisk status, eget ansvar och närvaro. Men sen pratade vi en del om annat med. Och så sa dom att dom är nöjda med mig med. Att dom gillar mig.

Det värmer ett lärarhjärta, i sanning!

Jag borde varit snällare mot mina lärare, inser jag. Så jag tänkte skicka upp en liten lista (några år för sent, men ändå) på lärarstjärnor.

Ola, svenska: Den bästa, bästa läraren i svenska jag någonsin haft. Ola fick mig att inse att jag är rätt bra. Han trodde på mig och fick mig att få högsta betyg. Vilket i sin tur ledde till journalistbanan. Ola, du får MVG av mig. Alla dagar i veckan!

Eva T, svenska: Eva gillade mig. Och då gillade jag henne med för hon var uppmuntrande och snäll. Mot mig. Min kompis Milena däremot, var Eva inte så förtjust i. Hon envisades med att kalla henne för Malena (vilket givetvis fick klassen att börja fnittra och tänka på Malena Ivarsson) och tvinga henne att göra det hon hatade mest av allt: att läsa inför klassen. Så Eva, det där sänker ditt betyg lite, men du får ändå ett VG.

Kent, klassföreståndare i mellanstadiet: Kent hade alltid bruna manchesterbyxor och brunvitrutig skjorta på sig. Han hade mustasch och hade oss i alla ämnen. Kent spelade på sin gitarr och lärde oss Brevet från kolonien och Where have all the flowers gone (eller vad den nu kan heta) samtidigt som han hade geografi och historia och svenska och allt. Kent lärde oss när muren föll (1989 - och vi fick själva fylla i det i våra läroböcker). Kent dalade lite i popularitet efter att hans fru fött ett barn, för då fick Kent inte sova så mycket på nätterna och han blev sur på dagarna. Till exempel skällde han ut Linnéa jättemycket bara för att hon tog ett popcorn innan hon fått lov. Det var jobbigt. Men Kent, ett MVG till dig med.

Anders D, Quark Xpress bland annat: Anders är en av mina bästa förebilder. Han är kanske jordens snällaste människa och hör fortfarande av sig till mig på fejjan (älska fejjan för övrigt!) och varje gång blir jag så himla fantastiskt glad och varm i hjärtat. Anders fick mig att tycka att redigering är något av det bästa med att göra en tidning och skulle man googla på ordet godhet så borde Anders ansikte komma upp. Anders, inget annat än MVG räcker till för att beskriva dig.

Ja. Det var väl det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?