Linnéa has left the building

Jag rör mig mellan dom två lägren: svensk och dansk damhandboll.

Folk frågar mig saker, rätt ofta faktiskt. Både från dansk och svensk sida. Och det är kul att bli tillfrågad, att kunna berätta om saker som inte alla känner till. Men på sistone har det varit ganska enkelspåriga frågor och oerhört många har handlat om flyttan mellan Svendborg och Skövde. Linnéas flytt alltså.

Igår skrev jag ett matchreferat på damhandboll.nu, om matchen jag såg mellan BK Heid och Skövde HF.
Efteråt fick jag frågan varför jag inte nämnde något om det allra viktigaste, Linnéa Torstenssons come back.

Jag förstår inte hur en enda spelares vara eller inte vara kan överskugga alla andras prestatitioner. Hur kan man förvänta sig att jag ska kommentera att Linnéa var med på banan när jag inte kommenterar alla andra spelare? Hur viktigt är det att nämna att Linnéa spelade ungefär fyrtio minuter, gjorde två mål och slängde bort några bollar?
Hade Linnéa varit grym så hade jag förmodligen haft med det i mitt referat. För då hade det spelat någon roll.

Hur kan det bli en sån fixering på en spelare som råkade ångra sig mitt i sin proffsdebut?

Jag kan tycka precis vad jag vill om Linnéa Torstenssons val, det kan ni med, och jag diskuterar det gärna, men kommenterar det absolut inte. Förmodligen hade hon en bra anledning till att det blev som det blev.

Hon är tillbaka i Skövde HF nu, tillbaka i den svenska elitserien och det är helt ok.

Så jag skulle vilja fråga:

1. Tycker vi att Linnéa var en duktig handbollsspelare i elitserien förra säsongen?
2. Vill vi att Linnéa ska fortsätta utvecklas för att kunna dänga in ännu fler mål med landslaget i framtiden?
3. Tror vi att Linnéa har blivit en bättre handbollsspelare av att träna på proffsnivå en sommar (även om hon ångrade sig och gjorde ett val)?

Ja?

Då går det bra att sitta ner nu. Tänk efter, klaga mindre och gilla mer.

Kommentarer

Anonym sa…
Totalt bakom när det gäller handboll men ändå så himla stark känsla: du är jädra smart du och du har power att visa det.
Anonym sa…
Givetvis undrar folk varför en person tackar nej till något många andra som har liknande bakgrund drömmer om, när det gäller en sport där Sveriges damlandslag i övrigt för en borttynande tillvaro.

Så, du kanske inte skall klaga på folks frågor, utan vara glad att de frågar något alls, med tanke på resultaten som damlandslaget gjort på sistone i allmänhet och svenska damklubblag i synnerhet ...
Anonym sa…
Jag tycker att du skriver riktigt bra! Det är inte bara underhållande att läsa din blogg, utan även stimulerande, för du är faktiskt jädrigt smart. =)

Keep up the good work!

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?