Sätt aldrig mig på en öde ö, jag hade dött på stört!

För ett par timmar sedan, innan jag tränade dagens andra pass på gymmet (dom övriga lagmedlemmarna tränar utsocknes idag och det orkade jag inte följa med på), var jag på Kvickly. Dom hade gjort en oväntat lyckad makeover och det var fint och nytt. Jag hittade flera favoriter. Kalles Kaviar till exempel. Well done, Kvickly!

Jag gick förbi frukt- och grönsaksavdelningen. Den var också himla fin och ny. Massa färgglatt och sunt. Och så plötsligt såg jag hyllan med kokosnötter. Några gånger har jag tänkt att jag ska köpa hem en för jag minns när vi var på ICA Punkten i Grimmered och handlade kokosnöt när jag var liten. Ibland fick vi dessutom med oss en bit kokosnöt till skolan istället för vanliga tråkiga äpplen. Det var stort!

Men tanken på hur man faktiskt öppnar en kokos har hittills alltid hindrat mina inköp.

Men. Tagen av allt det nya och fina på Kvickly och dom gamla minnena av den lyckliga barndomen slog jag till och slängde ner en kokosnöt i korgen. En oöppnad kokosnöt, märk väl! Och att den där sången som dom spelar på repeat i filmen Mitt liv som hund (med han den där Anton och han den där von Brömsen, ni vet) Far, jag kan inte få upp min kokosnöt, ringde en del i mina öron var inget jag fäste så stor vikt vid.

Inte förrän jag påbörjade projektethelvetet: öppna kokosnöt.

Herre JÄVLAR vad jag hatade den där förbannade kokosnöten just då!

Ni som känner mig lite hyffsat vet ju att jag besitter ett visst mått av envishet. Ibland kan det vara lite belastande, men det kom, så att säga, snarare väldigt väl till pass just idag. Annars hade den åkt med huvudet före rätt ut på gatan. Men istället stod jag med kokosnöten i ena handen, en borrmaskien i den andra och sången i huvudet. Och så borrade jag. Ett Fint Hål. Fast det var ju aningens naivt att tro att det skulle hjälpa egentligen.

Så jag googlade "öppna kokosnöt". Och fick många bra tips.
Som: Lättast är det att ta fram sågen.
Fast jag har ingen såg.
Fick också ett tips om att jag skulle hämta min kökskniv och använda den som machete.
Fast det lät lite väl... Farligt?

Men okey. För att göra en lång historia kort så slutade det med att jag, efter att ha borrat flertalet hål i skalet, bände upp skiten med baksidan av min hammare.

Och för tillfället ser det ut som om det har regnat koksnötsskal i hela mitt kök.

Kommentarer

Kajsa sa…
Hahhahahaa. Det var bra jobbat!
Anonym sa…
hahaha hoppas den smakade lika gott som du tänkt dig efter allt förarbete...! Förhoppningsvis har du fotat din kokosnöt och förevigat ditt impulsköp...
Anonym sa…
Hahaha! Fan, vad roligt. Har du slickat rent väggarna nu? =)
Anonym sa…
envis? vem?

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?