Spara en semla till mig, ok?

Idag ska man äta semlor. Har jag hört. Men inte om man bor i Danmark, obviously.

Här finns inga svenska semlor, men väl fastelavnsboller. Dom tillhör danskarnas egen version av fettisdagen och dom firade den igår. Dom kallar givetvis högtiden för fastelavn och skickar iväg dom utklädda barnen till grannarna för att tigga godis och pengar. Barnen sjunger också en sång när man öppnar dörren, fast den har jag inte lärt mig. Än.

Fastelavnsbollerne kan se ut på många olika sätt, men nu för tiden är dom oftast av wienerbrödsdeg (vilket verkligen är en riktig högoddsare här i Danmark...) och fyllda med vaniljkräm eller vispad grädde.

Istället för semla idag har jag varit ute på promenad. Och så köpte jag lite finkaffe i en finkaffebutik. Så nu blir det lunch och kaffe innan träningen i eftermiddag.
Medan dom andra har videotaktik ska jag lägga en halvtimma på crosstrainern. Och så handboll efter det.

Kommentarer

Anonym sa…
Vi har bakat och kommer fika med semlor i eftermiddag. Kom gärna till oss ;-)

Kramar
Anonym sa…
Hej Annika! Är ett big fan av dig! Spelar handboll själv och undrar om du kan mejla mig lite tips på träning som ni har i danmark som skiljer sig från "svensk" träning! Vill blir bättre än alla mina lagkompisar som höjs upp i skyarna!
Anonym sa…
I Skåne äter man heller inte semlor utan fastlagsbulle. Så det är inte bara danskarna som är lite underliga, enligt er upplänningar, alltså. ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?