Repeat after me

Okej.

Jenny undrade:

Hej Annika!
Jag funderar på svenskakursen du har. Är det för vuxna? Genom vilken typ av organisation? För danskar? Jag är själv lärare och jobbar sedan en tid i Hamburg. Där undervisar jag på en skandinavisk skola och har även kompletterande svenskundervisning för barn. Kan du inte berätta mer om vad du gör?

Och jag svarar:

Hej Jenny!
Ja, det är för vuxna och det har hittills varit lektioner med bara en elev åt gången. Det är personer som jobbar med Sverige och därför måste lära sig förstå, både i tal och skrift. Till exempel kan dom jobba i en kundservice eller med svenska säljare och dom pratar ofta mycket med svenskar i telefon.
Nivån har varit väldigt olika. Några elever har varit duktiga redan från början och med vissa har jag fått börja helt från noll.


Det är i alla fall väldigt roligt!

Jag jobbar för tre olika företag: IBL Sprogservice i Vejle, International Communications i Horsens och Virksomhedsskolen i Århus. Eleverna köper något slags paket med ett antal lektioner à 40 minuter. Oftast har jag dom tre eller fyra lektioner i sträck.
Vad det gäller kurslitteratur använder jag mig av ungefär 4-5 olika som kompletterar varandra på ett bra sätt. En av böckerna heter Svenska för danskar. Men det roligaste är dom ljud-CD som medföljer. Det är som på tyskalektionern i skolan, bara det att jag fattar allt dom säger och det låter skittöntigt.

Underhållande!

Det absolut svåraste för danskar är att säga r på svenskt sätt (skåningar och smålänningar räknar vi bort just nu) och att låta bli att svälja hälften av bokstäverna, som man gör när man pratar danska.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?