Stäng rumpan mannen!

Alltså, dom där danskarna.

Dom älskar sin röv. Eller i alla fall uttrycken med den i.
Eller vad sägs om följande:

Man kan säga luk røven, som betyder håll käft.

Och man kan ha ondt i røven over noget, vilket i princip innebär att vara avundsjuk eller missunnsam över något som någon annan får eller gör.

Och så min gamla favorit: At tage røven på nogen. Som svenskarna gör på danskarna när det gäller Erik Hassle, om ni minns.

Det och det faktum att dom säger mand, som alltså är taget från det amerikanska uttrycket man, efter var och varannan mening

typ; hold kæft hvor var det sjovt igår mand (håll käft vad det var kul igår mannen) eller fuck en idiot mand (fan vilken idiot mannen)

är något av det roligaste.
Jag skrattar varje gång, men ingen fattar varför. (Amon, det är det här jag snackar om! Tur vi har en deal...)

Igår hade vi en utomordentligt trevlig kväll (lyckades få 140 poäng på bowling och det är nog personligt rekord för övrigt) med supportarna och idag är det den store bededag här.

Ledigt för alla, Göteborg för mig. Nu på färjan och ser bara grått hav och grå himmel utanför fönstret. Tidigt är det med. Klockan är inte mer än lort. Så vet ni.

Och jag lär er många svordomar på danska, märker jag.

Kommentarer

Amondine sa…
Slår mig lite lätt på låret...
Annika sa…
Amondine: Hahaha! Duktig flicka.

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?