En fråga och ett svar

Jag fick en fråga. Jag älskar frågor! Har sagt det förr va?

Hej!
Jag har en fråga om korsbandsskador. Jag är genomgått en korsandsoperation för 8 månader sedan och allt vad som hör till det. Min fråga är om du har problemet att du är väldigt stel om du inte är uppvärmd? Svårt att räta ut benet? Sedan en andra fråga om det sliter mycket på baksidan?- typ vid knävecket/baksida lår? Jag tränar handboll för fullt nu, men känner mig inte redo för matchspel ännu just på grund av att det sliter i den högra sena/ledband (?) i knävecket. Jag blir SÅ inspirerad av din lilla korsbandsresa! :)
/Caroline


Svar:
Hej!
Nej, nu har jag inte längre problem med stelhet eller något. Faktiskt så känns knät oftast precis som det andra. Men det hade jag naturligtvis i början av min rehab. Minns tyvärr inte helt när det försvann.
Jag har inga problem med att räta ut benet, men jag har också jobbat väldigt mycket med den så kallade slutsträckningen.
Det är ju jättebra att du är med för fullt i handbollsträningen efter 8 månader. En sak som jag minns tydligt är att jag inte riktigt kände mig "redo" att spela match i början. Men eftersom jag hade ett väldigt tydligt mål med min rehabträning så sket jag i det och bara körde på. Och känslan av att inte vara redo gick snabbt över! Så i mitt fall tror jag mest att det var hjärnan som var lite rädd.

Jag tror helt klart att anledningen till att det spänner på baksidan av knät är att du inte kan räta ut det helt. Jobba med slutsträckningen så känns det nog snart bättre!
Du har säkert redan testat övningen, men: Stå med ryggen mot en vägg och en boll (helst lite mjukare än en handboll, men inte för mjuk - och utan så jädra mycket klister!) bakom det opererade knät och pressa knät bakåt (tryck till bollen alltså) och håll 5-10 sekunder. Gör det flera gånger. Det är en bra övning.
Ibland kommer även spänningen på baksidan nerifrån vaden, så få någon till att massera den åt dig. Det kan hjälpa mycket!

Så kul att jag inspirerar dig!
Lycka till! Och kom ihåg att skriv och berätta om när du är med på match igen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?