Bara hunden är vaken...

Klockan åtta på morgonen väcktes jag av att hunden Oliver stod och ylade innanför dörren. Han var oerhört nödig uppenbarligen, för vanligtvis brukar han kunna ligga utbredd någonstans på parkettgolvet och vänta på att den första personen behagar sig ner från övervåningen. Men inte idag. Så han blev utsläppt i trädgården, där han för övrigt spenderar ungefär nittio procent av sina dagar genom att knyta kontakter till samtliga förbipasserande. Och det blir under en livstid ganska många, eftersom mina föräldrars hus ligger precis vid en busshållplats.

Och jag gick och la mig. Men tio minuter senare skällde han igen och hade visst redan tröttnat på trädgårdslivet. Förmodligen tyckte han att det var för kallt, stackarn. Helt vitt och frostigt på hela marken var det i alla fall.

När jag vaknade två timmar senare var det av doften av pepparkakor i hela huset. Och både köttbullarna och julskinkan stod färdiglagade på spisen. Herre gud, denna energi som krävs på jul! Tur att inte jag är ansvarig för något annat än dom paket jag ska ge bort och julgodiset jag snodde ihop igår. För min energi är inte så stor för tillfället.

Snart ska jag i alla fall ner på stan en stund igen. Har några saker kvar att köpa nämligen. Och det blir nog en fika med. Och så kommer en av systrarna från Stockholm med sin familj. Så ikväll blir det fullt hus.

Du är väl beredd tomten?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?