Jag har vinterdäck på och nu är det snart jul

Idag är det julfest i Horsens. Eller julefrokost, som vi säger här.
När jag, för fyra år sedan, fick min första inbjudan till julefrokost i Danmark fattade jag inget. Inte för att jag trodde att frokost betydde det samma som i Sverige, för det hade jag ju lärt mig. Frokost betyder lunch och frukost heter morgenmad. Det är lika konstigt som att ganske inte alls betyder ganska utan helt.
Men i alla fall. Jag tyckte det var märkligt att jullunchen inte skulle starta förrän klockan 18. Och jag tänkte: hur konstiga är danskarna som äter jullunch så sent?

Men sen fick jag veta att man bara kallar det för frokost, trots att alla vet att det är middag. Aftensmad alltså. Så ikväll är det juleaftensmad i Horsens. Eller julfest, kort och gott. Spännande det!

Dansk julmat har ganska många likheter med svensk, fast är ändå inte samma. Ingen skinka i alla fall, och det är mycket fokus på fisk. Samtliga danskar är dessutom övertygade om att svenskar kan dricka helt vildt meget snaps och propsar alltid på att man ska svepa dom på rad med sjuk frenesi.
Jag är svensk och jag gillar bara den snapsen som smakar fläder. Men jag skulle välja julmust alla gånger av alla om jag fick.

Nu blir det brunch. Vi snakkes.

Kommentarer

Det låter mysigt med julefrokost! Min första julefrokost slutade med ambulans till Fredriskbergs sjukhus, sedan min pojkvän ramlat ner från bardisken där han dansat...

Fast fram tills dess var det meget sjov!

Ha det så trevligt! Kram
Anonym sa…
Jag vet inte om ni i Götet hade danska under svensklektionerna, men det hade i alla fall vi (gymnasiet). Det är så kul att för när du skriver vad de olika sakerna betyder så blir det väldigt många "just det"-upplevelser på denna sidan sundet. :)

*kramar*

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?