Det finns en vinkel till allt

Följande meningar går att läsa i den bok jag använder till svenskaundervisning:

Sveriges största sjö är Vänern. Den är 5585 kvm stor.

Sveriges högsta berg är Kebnekaise. Det är 2111 meter högt.
(Ni minns att jag har klättrat upp för det va? Annars finns film att se på youtube.com.)

Sveriges längst flod är Klarälven med Göta älv, som är 720 km lång.

Sveriges minsta fågel är Kungsfågeln.

Ok. Allt bra så långt. Men sen börjar det spåra ur:

De vackraste flickorna i hela Sverige finns i Göteborg. Eller Luleå.
(Mycket viktig info där, känner jag.)

Den mest berömda kompositören är kanske Lars-Erik Larsson.
(Kanske? Förresten, vem är Lars-Erik Larsson?)

Det dyraste frimärket är "2 skilling banco gul". Det kostar 2 miljoner kronor.
(What the f***!?)

Blomma hos mig.

Nu träning. Handboll och löpning.

Kommentarer

Anonym sa…
Lars-Erik Larsson har tonsatt bl a "Förklädd Gud". Fast jag gissar att Benny kan anses vara större.
Gult 2 shilling banco är ett feltryckt frimärke från, tror jag, 1800-talet som bara finns i några få ex. Samlare är knäppa. Och ibland rika. Siste (m) dumbommen är heller aldrig född.
Jessica sa…
Hahaha sjukt viktig information! Vad är det för nisse som har skrivit den boken!? Och var bor dom vackraste pojkarna undrar jag!? ;)
Annika sa…
Anonym: Så sant, så sant.

Jessica: Ja, jag håller med! En mycket relevantare fråga! :)
Boken heter Svenska utifrån och är skriven av Roger Nyborg, Nils-Owe Pettersson och Britta Holm.

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?