För alltid

För några år sedan, när jag var relativt ny i Danmark, låg min mormor på sjukhus. Hon låg där ganska länge. En månad ungefär, om jag minns rätt. Den månaden var mest som en enda lång väntan på det oundvikliga. En enda lång blandning av naiv hoppfullhet och hjälplösa nedslag i verkligheten.

Jag och min mormor, som alltid, alltid kallades Tott, utanför huset i Moräng.

Jag tänker fortfarande ofta på henne. Och jag saknar henne.
Jag önskar att jag hade ringt henne oftare, att jag gjort mer. Men jag tror hon vet det. Jag tror att hon gillade mig ändå och jag tror att hon ser mig nu.

Så jag säger: Hej min fina Tott!

Låtarna jag hade på min playlist under den där månaden har jag inte kunnat höra sedan dess. Men idag gick det plötsligt. På ett sorgset men ändå fint sätt.

1. Regina Spector - Samson
2. Regina Spector - Better
3. Savage Garden - Two beds and a coffee machine

Så jag har vågat återupptäcka Regina:

1. Regina Spector - Eet
2. Regina Spector - The call
3. Regina Spector - Genius next door
4. Regina Spector - Man of a thousand faces
5. Regina Spector - Real love

Och så tänker jag på när jag fick ett mms från dom två lillasystrarna som tagit med sig drinkar till kyrkogården och bjudit Tott på en favorit.

Kommentarer

Amanda sa…
Äkta kärlek...! Eftersom du kände den så är jag övertygad om att även din mormor kände den...

Fint att hylla henne
Annika sa…
Amanda: Ja, äkta kärlek. Det tror jag också hon gjorde. Tack.

Populära inlägg i den här bloggen

Det finns alltid något som kan bli annat än man tänkt

Hepp

Vad vet du egentligen Joakim Lamotte?